Shockwave

Shockwave therapie wordt ingezet bij een groot aantal chronische pijnklachten van pezen, slijmbeurzen en spieren waarbij conventionele fysiotherapie, medicatie en injecties niet helpen waardoor de pijn niet verminderd of vaak na korte tijd weer terugkeert.

Diverse wetenschappelijke studies tonen aan dat shockwave therapie bij diverse aandoeningen vaak erg goede resultaten geeft. Chronische pijn wordt vaak veroorzaakt door ontstekingen of verkalking van pezen of van de slijmbeurs. Ook verkrampte spieren of spierknopen (trigger points) kunnen veel pijn veroorzaken. Extracorporale shockwave therapie (ESWT) wordt beschouwd als een van de meest innoverende ontwikkelingen in de recente pijnbehandeling. In tegenstelling tot conventionele behandelingsmethodes kan bij ESWT de oorzaak van de pijn worden bestreden, zonder medicatie of chirurgie. Succesvolle resultaten worden reeds bereikt na enkele behandelsessies.

Bij welke klachten is deze vorm van therapie zinvol?

Hoe ziet een shockwave behandeling eruit?

Allereerst wordt op basis van een gesprek en een lichamelijk onderzoek het pijngebied door de fysiotherapeut gelokaliseerd. In een groot aantal gevallen wordt aanvullend onderzoek gedaan door middel van echografie.

Nadat de diagnose gesteld is en gebleken is dat shockwave therapie geïndiceerd is, wordt het pijngebied blootgesteld aan korte shockwave impulsen. Dit gebeurt met behulp van een ‘ behandelpistool’ of ‘behandelkop’.

De behandeling duurt kort, zo’n 5-10 minuten per sessie. Tijdens de behandeling worden ongeveer 2000 shocks toegediend. De hoogenergetische akoestische impulsen verbeteren de stofwisseling en de bloedcirculatie in het pijngebied en maken de verkalkte of verkleefde gebieden los.

Op die manier wordt het herstelmechanisme van het lichaam gestimuleerd. Met andere woorden, ESWT heeft alles te maken met het activeren van de eigen genezingskracht van het lichaam. De zittingen hebben meestal een behandelinterval van zo’n 7-10 dagen, afhankelijk van het probleem.

Wat zijn de voordelen van shockwave therapie?

• Behandeling zonder geneesmiddelen of chirurgie
  • Kortdurende behandeling (5 tot 10 minuten per sessie)
  • Significante verbetering na gemiddeld 4 tot 5 behandelingen
  • Behandeling van de oorzaken in plaats van de symptomen