Bursitis

Een bursitis is simpel gezegd een ontsteking van een slijmbeurs. Een slijmbeurs is een ruimte tussen verschillende structuren(fascie lagen) die ten opzichte van elkaar kunnen bewegen of glijden. Fascia lagen zijn bindweefsel lagen waarin spanning kan worden opgebouwd en het omringt gewrichten , spieren, botten, zenuwen en organen.

Tussen fascia lagen waar veel wrijving optreedt bevinden zich slijmbeurzen. Een slijmbeurs bestaat uit een synoviaal membraan dat synoviaal vocht produceert. Wanneer er overmatige wrijving plaatsvindt ontstaat irritatie van het synovium. Dit synovium raakt ontstoken en maakt extra vocht aan. Hierdoor ontstaat er lokaal zwelling, roodheid, gevoeligheid en pijn. Een slijmbeurs kan ook ontstoken raken door trauma (vd hard stoten of vallen)

Wist je dat het lichaam meer dan 150 slijmbeurzen bevat? Slechts enkele hiervan raken (snel) geïrriteerd.  Denk hierbij aan een slijmbeursontsteking in de schouder, buitenzijde heup of knie.

Wat kan je doen aan bursitis klachten? Zoals gezegd raakt een slijmbeurs ontstoken door overmatige wrijving dus voorkom verdere overbelasting. Neem voldoende rust zodat je slijmbeurs kan herstellen. Kenmerkend voor een slijmbeursontsteking is toename van pijn in rust. Mn ‘s avonds of ‘s nachts. Zoals gezegd veroorzaakt een slijmbeursontsteking warmte. Koelen op de pijnlijke plek voordat je naar bed gaat kan de pijn doen afnemen.

Hieronder enkele  voorbeelden van slijmbeurzen in de knie.

Als je bijvoorbeeld je knie hard hebt gestoten dan kan de ‘prepatellaire’ slijmbeurs ontstoken raken.

De bursa bij de pes anserinus kan ontstoken raken door verkeerde of onjuiste sporttechnieken. Je moet hierbij denken aan knie belastende oefeningen bij crossfit of bootcamp activiteiten. Echter artrose van de knie is ook een veel voorkomende oorzaak.

slijmbeurs knie