Dupuytren

De ziekte van Dupuytren of contractuur van Dupuytren wordt gekenmerkt door abnormale onderhuidse bindweefselstengen in de hand. Het begint meestal als kleine harde knobbeltjes net onderhuids in de handpalm. Over het algemeen is de niet dominante zijde aangedaan.

De aandoening begint vaak aan de flexorpees van de ringvinger. De weefselstructuur van de streng of knobbel is hetzelfde als dat van littekenweefsel. Na verloop van tijd – dit kan jaren duren –  kunnen de aangedane vingers niet meer geheel gestrekt of gebogen worden. De aandoening gaat over het algemeen niet gepaard met pijn.

Het is niet duidelijk waardoor deze aandoening veroorzaakt wordt. Risicofactoren zijn:

• alcoholisme
  • diabetes
  • eerder handtrauma
  • epilepsie (of medicatie tegen epilepsie)
  • genetische aanleg (familiair)
  • hoog cholesterol
  • Hiv
  • leverziektes
  • roken
  • schildklierproblemen

behandel mogelijkheden

Type behandeling hangt af van hoe de aandoening zich manifesteert, achtergrond zoals (werk / privé) situatie van de patiënt en individuele voorkeuren van patiënt of behandelend arts. De aandoening heeft een hoog recidief percentage. Dit bekent dat in veel gevallen de aandoening na verloop van tijd terug kan keren.

Conservatieve behandelmogelijkheden.

• Collagenase injecties: Collagenase is een enzym dat het collageen in de bindweefselstengen verzwakt en afbreekt. Hierdoor kan de streng ‘gebroken’ worden waardoor de vinger weer recht komt te staan
  • Bestraling: Deze methode wordt al ruim 100 jaar toegepast. De meerwaarde tov andere behandel opties is echter nooit onderbouwd door wetenschappelijke studies. Deze behandeling wordt voornamelijk in Duitsland toegepast.
  • Shockwave therapie: Uit effectstudies blijkt dat Shockwave (ESWT) goede resultaten boekt bij aandoeningen waarbij er sprake is van bindweefsel woekeringen waarbij de vingers nog wel grotendeels kunnen strekken en buigen. Wetenschappelijk onderzoek mbt ESWT tov Dupuytren staan nog in de kinderschoenen.

Operatieve behandelmogelijkheden.

• Percutane naaldmethode: Hierbij wordt -onder lokale verdoving- met een naald de streng doorbroken. Voordeel van deze ingreep is het snelle hestel. Vaak binnen een week weer aan het werk, nadeel is het hoge recidief percentage ( in ruim 60% van de gevallen keert de aandoening binnen 2,5 jaar terug).
  • onderzoek van Dupuytren met anti-TNF-alpha: Bij dit onderzoek wordt een medicijn dat normaal gesproken gebruikt wordt voor de behandeling van reuma, gebruikt voor de behandeling van Dupuytren: anti-TNF-alpha. Lees hier meer over de behandeling van Dupuytren met anti-TNF-alpha.