Shockwave therapie Peelland Fysiotherapie

Shockwave Therapie: alle voordelen op een rij

Shockwave therapie is een nieuwe behandelvorm die super effectief is bij de behandeling van peesletsel, verkalkingen en slijmbeursontstekingen.

Heb je nog nooit van shockwave therapie gehoord?

Dat is geen enkel probleem, het wordt namelijk ook nog niet lang toegepast binnen de fysiotherapie.

Hier komt de komende tijd zeker verandering in. Het behandeleffect van shockwave therapie is namelijk erg goed. Bovendien duurt de behandeling maar 10 minuten.

In deze blog ontdek je hoe een behandeling met schokgolfjes klachten zoals peesontstekingen, hielspoor en tennisellebogen binnen een paar behandelingen de kop indrukt.

Ben je er klaar voor?

1.Wat is shockwave therapie?

Shockwave Therapie wordt ook wel Extracorporale Shockwave Therapie (ESWT) genoemd. Dit is een behandelingsvorm waar met behulp van een mechanische kop kleine schokgolfjes worden doorgegeven.

Van oorsprong werd ESWT gebruikt voor het kapot trillen van nierstenen. Maar tegenwoordig wordt deze behandelvorm ook effectief gebruikt voor het behandelen van allerhande klachten aan het bewegingsapparaat.

2. Voor welke klachten wordt ESWT gebruikt?

Shockwave therapie wordt voor uiteenlopende klachten ingezet. Hieronder staan een aantal op een rijtje.

#1. Lopersknie

Bij een Lopers knie is de pees aan de buitenkant van je knie ontstoken. Een belangrijke reden voor het ontstaan van deze klachten is een krachttekort in de heup stabiliserende spieren.

#2. Jumpersknie

Een jumpersknie is vergelijkbaar met een Lopers knie alleen is dit keer de patellapees aangedaan. Dit is de pees die over je knieschijf loopt en je bovenbeenspier aan je scheenbeen bevestigt.

Dit is een klacht die veelal voorkomt bij sporters die knie, heup of voetstabiliteitsproblemen hebben. Daarbij kan een plotselinge toename van sportintensiteit ook klachten opleveren.

#3. Achillespees tendinopathie

Bij een achillespees tendinopathie is je achillespees ontstoken. Meestal door overbelasting bij het sporten. Bijvoorbeeld door van de ene op de andere week een twee keer grotere afstand te hardlopen.

#4. Hielspoor

Een hielspoor wordt ook wel fascitis plantaris genoemd en is een ontsteking aan de onderkant van je hak. Risicofactoren voor het ontwikkelen van een hielspoor zijn instabiliteit van de enkel, het plotseling vergroten van je sportfrequentie of het dragen van nieuwe schoenen.

#5. Schouder impingement

Bij een schouder impingement(zie meest voorkomende schouderklachten) klemt de supraspinatus pees in tussen de kop van je bovenarm en het bovenliggende acromion dakje. Dit is veelal het gevolg van veel bovenhands werken al dan niet in samenhang met een voorovergebogen houding.

#6. Tenniselleboog

Bij een tenniselleboog is een pees aan de zijkant van je elleboog overbelast. Deze klachten kunnen ontstaan door het spelen van tennis, veel tillen en overmatig gebruik van de computer muis al dan niet in combinatie met een voorovergebogen houding.

#7. Golferselleboog

De golferselleboog is vergelijkbaar met de tenniselleboog alleen bevinden de klachten zich nu aan de binnenkant van je elleboog.

3. Wat zijn de voordelen van shockwave therapie?

Shockwave therapie is een uitstekende manier om de bovengenoemde blessures aan te pakken.

Waar fysiotherapie je helpt om de oorzaak van het letsel op te lossen bevordert shockwave therapie het herstel van het letsel zelf.

#1. Bevordert doorbloeding

ESWT bevordert lokaal de doorbloeding van het weefsel. Dit is ontzettend belangrijk want zonder goede doorbloeding kan je lichaam geen bouwstoffen naar geblesseerde structuren transporteren.

Bovendien helpt een goede doorbloeding ook bij het afvoeren van afvalstoffen.

#2. Trilt verkalkingen kapot

Zoals je in het begin al las is shockwave therapie een uitstekende manier om verkalkingen kapot te trillen.

In sommige gevallen kan het zijn dat je pees verkalkt. Bijvoorbeeld in je schouder. Dit is vaak het gevolg van langdurig letsel wat je niet hebt aangepakt.

Met behulp van ESWT kun je deze verkalkingen lostrillen en je weefsel weer soepel maken.

Het is mogelijk om dit manueel te doen (dan gebruikt je fysiotherapeut zijn of haar handen om het weefsel los te maken) maar dit is bij verre niet zo efficiënt. De handen van je fysio komen namelijk niet zo eenvoudig op de juiste plek in je verkalkte weefsel. Daarnaast kost het erg veel kracht en energie van je therapeut en kan het voor jou erg pijnlijk aanvoelen.

#3. Vergroot stofwisseling

Shockwave therapie vergroot de lokale stofwisseling in het behandelde weefsel. Enerzijds zorgt het voor een kleine ontstekingsreactie wat de eerdergenoemde doorbloeding stimuleert.

Daarnaast zorgt dit er ook voor dat pijn remmende stofjes vrijkomen en dat bouwstoffen in grote mate worden aangevoerd. Op deze manier stimuleer je je lichaam tot sneller herstel.

#4. Snel resultaat

Door haar grote nauwkeurigheid is shockwave therapie erg effectief. Dit betekent dat je met 2 tot 6 behandelingen prima resultaat bereikt.

#5. Bereikt dieper gelegen letsel effectief

Bij klachten zoals een hielspoor of peesproblemen in de schouder is het moeilijk om het aangedane letsel met je handen te bereiken. De nauwkeurig gerichte schokgolfjes kunnen dit wel. Bovendien kun je door de intensiteit van de golfjes aan te passen ook dieper gelegen weefsel met de juiste intensiteit behandelen.

#6. Zeer accuraat

De behandelkop van een ESWT apparaat kun je aanpassen op het soort klacht dat je behandelt. Denk hierbij aan kleinere en grotere koppen en spitsere en plattere.

Op deze manier dien je altijd de juiste schokgolfjes toe.

Dit klinkt allemaal geweldig. Die voordelen van shockwave therapie. Maar nu hoor ik je al denken, schok golfjes? Is dat wel goed voor mij?

Dus wat zijn de risico’s van deze behandelvorm?

4. Risico’s shockwave therapie

Er zijn geen risico’s verbonden aan shockwave therapie.

Weet je nog dat shockwave therapie al werd gebruikt voor het behandelen van nierstenen? En dat gebeurt al sinds de jaren 80.

Dus het gebruik van dit apparaat is niets nieuws, alleen haar toepassing.

Alhoewel er geen risico’s zijn verbonden aan shockwave therapie kun je wel lichte pijn ervaren tijdens en na de behandeling. Je therapeut zal altijd onder je pijngrens blijven, geef het daarom ook goed aan wanneer de behandeling te intens wordt.

Daarnaast kan een ESWT-behandeling een kleine lokale bloeduitstorting veroorzaken. Dit is iets wat in de dagen na je behandeling weer verdwijnt.

5. Shockwave therapie kosten

Aangezien shockwave therapie voor blessures aan het bewegingsapparaat een nieuwe aanwending is zijn zorgverzekeraars nog terughoudend.

Dit is een natuurlijke houding van zorgverzekeraars. Dit is jammer aangezien het effect van shockwave therapie reeds wetenschappelijk is aangetoond.

In sommige gevallen kun je shockwave therapie met behulp van een aanvullende zorgverzekering afdekken.

Het resultaat is desalniettemin dat je veelal zelf voor ESWT betaalt. Gelukkig is de behandeling erg effectief en zal een traject niet meer 6 tot 8 behandelingen duren.

Vraag je fysiotherapiepraktijk naar wat voor kosten zij rekenen voor een shockwave behandeling.

6. ESWT en peesproblemen

Zoals je tot nu toe hebt gelezen is shockwave therapie een goede, accurate, effectieve en vooral betrouwbare behandelvorm.

Daarnaast is het je wellicht opgevallen dat alle letsels waar ESWT voornamelijk voor wordt ingezet peesblessures zijn.

En dan is de vraag natuurlijk, waarom?

ESWT is uitstekend voor de behandeling van peesproblemen omdat pezen minder doorbloedt zijn en daardoor moeilijker herstellen. Dit in tegenstelling tot goed doorbloedde weefsels zoals je huid, spieren en botten.

Bovendien kan bij chronisch letsel in pezen verkalking optreden waarvoor zoals je nu weet shockwave therapie erg goed werkt.

Maar er is nog meer.

Shockwave therapie kan namelijk ook goed worden ingezet bij niet-pees blessures.

7. Shockwave therapie en overig letsel

ESWT kan ook toegepast worden voor de behandeling van trigger points en bot problemen.

Het voornaamste bot probleem waar ik dan van spreek zijn shin splints. Dit zijn botvliesontstekingen in het scheenbeen. Dit komt vooral veel voor bij hardlopers en mensen die veel intens op harde vloeren bewegen.

De brandhaard ligt bij shin splints vaak dieper in het onderbeen. Niet direct aan de oppervlakte. Hier komt opnieuw de accuraatheid en de effectiviteit op diepte van de shockwave therapie goed van pas.

Trigger points daarentegen liggen vaak meer aan de oppervlakte. Dit zijn lokale spierverhardingen die een uitstralende pijn veroorzaken. Bovendien kunnen ze ook spierkracht en coördinatie verminderen.

Doorgaans kun je trigger points goed met manuele druk massage behandelen. Maar ook hier geldt weer, ligt de spier dieper zoals bijvoorbeeld in het onderbeen, in de voet of in de heup, dan kan een behandeling met schokgolfjes een goede oplossing zijn.

8. Take home messages

Hier zijn de belangrijkste boodschappen uit dit artikel nog eens op een rijtje.

Shockwave Therapie in de fysiotherapie is een oude behandelvorm met een nieuwe toepassing. Het effect van ESWT op problemen van het bewegingsapparaat is noemenswaardig en is aangetoond in wetenschappelijk onderzoek.

Je fysiotherapeut gebruikt een speciaal apparaat om schokgolfjes precies toe te dienen op de plaats van je letsel. Op deze manier behandelt zij alleen de blessure en worden omliggende weefsel niet belast.

Er zitten verder geen risico’s aan shockwave therapie en je kan rekenen op een noemenswaardige verbetering van je klachten na 4-5 behandelingen.

ESWT blinkt uit door haar accuraatheid en effectiviteit op dieper gelegen weefsel. Daar waar je therapeut met zijn handen wellicht niet goed bij kan, kunnen de schokgolfjes dat wel.