Iceman cryotherapie

Cryotherapie (een boost voor je immuunsysteem!)

Cryotherapie is hot.

En dat terwijl het allemaal om kou draait.

Wat vroeger alleen voor medisch professionals was bestemd is nu beschikbaar voor iedereen.

En niet zonder reden, want cryotherapie heeft een indrukwekkend aantal voordelen.

In deze blog ontdek je daarom wat cryotherapie is, wat deze voordelen precies zijn en hoe je slim start om de voordelen van kou te integreren in je dagelijks leven.

Ben je klaar om te bibberen?

Daar gaan we.

1. Wat is cryotherapie?

Het woord cryotherapie betekent letterlijk “koudetherapie” en is een vorm van therapie waarbij lage temperaturen worden gebruikt voor medische doeleinden.

In eerste instantie werd het in de medische wereld ingezet om bloedverlies bij operaties te verminderen en om pijn te reduceren. Dit laatste herken je wellicht van het “ijzen” bij een blessure.

De laatste jaren is cryotherapie erg populair geworden doordat onze landgenoot Wim “The Iceman” Hof aangetoond heeft dat kou ontzettend veel voordelen heeft voor je gezondheid.

Het heeft namelijk de potentie om je herstel te bevorderen, vetverbranding te stimuleren en om je immuunsysteem sterker te maken.

Vandaag de dag is cryotherapie een gegeven bij veel topsporters en zijn er ook steeds meer niet-topsporters die interesse hebben in het gebruik van kou voor hun gezondheid.

Met als resultaat dat je nu door het hele land centra hebt waar je cryotherapie kan doen. Van cryotherapie in Groningen tot Rotterdam tot Eindhoven – overal zijn plaatsen waar je professioneel een flink pak rillingen kan bestellen.

2. De voordelen van cryotherapie

Hier zijn de voordelen van cryotherapie op een rij.

#1. Aanmaak bruin vet

Eén van de dingen die naar aanleiding van onderzoeken naar Wim Hof zelf en zijn blootstelling aan kou is duidelijk geworden, is dat regelmatige blootstelling aan lage temperaturen bijdraagt aan de vorming van bruin vet.

Normaal lichaamsvet is wit en heeft een andere samenstelling dan haar bruine collega.

Wit lichaamsvet is gemaakt van vetcellen en zorgt voor een isolerende laag onder onze huid. Handig, maar niet als je te veel hebt. Hierdoor kun je namelijk obesitas ontwikkelen.

Bij bruin vet gaat het er allemaal net wat anders aan toe.

Bruin vet heeft namelijk hele hoop mitochondria. Dit zijn de energiefabrieken in onze cellen en bevatten veel ijzer. Zodoende krijgt bruin vet haar bruine kleur.

Daarnaast kan bruin vet energie op een kleinere oppervlakte opslaan en heeft het de capaciteit om calorieën te verbranden. Dit proces heet “thermogenesis” op zijn Engels, waarbij deze speciale vetsoort energie gebruikt zonder te rillen.

Bruin vet zit op onverwachte plaatsen, maar niet bij iedereen. Het is dus niet altijd even eenvoudig te vinden. Eén van de plaatsen waar men regelmatig bruin vet tegenkomt is in de nek en schouders.

Als je jezelf regelmatig aan kou blootstelt stimuleer je de aanmaak van bruin vet. Wat je niet alleen beter tegen lage temperaturen beschermt, maar ook je calorie verbrandingscapaciteit vergroot.

Dus cryotherapie kan ook voor mensen die willen afvallen een handig hulpmiddel zijn.

#2. Versnelt Herstel

Cryotherapie vergoot je herstelcapaciteit.

De grote kou zorgt ervoor dat de bloedvaten in je ledematen krimpen. In zo’n geval wordt namelijk al het bloed naar je organen gestuurd.

Dit bloed wordt daar verrijkt met zuurstof, voedingsstoffen en enzymen.

Na je cryotherapie sessie stijgt je lichaamstemperatuur en gaan de bloedvaten in je ledematen weer openstaan, en lopen ze vol met het verse en rijke bloed. Met als resultaat dat je spieren alle middelen hebben om goed te kunnen herstellen.

#3. Stimuleert het immuunsysteem

Een ander interessant voordeel van cryotherapie is dat het je immuunsysteem stimuleert.

Zowel bij ziekte, blessure, of na een intensieve work-out treden er ontstekingen op.

Denk hierbij aan een keelontsteking, een longontsteking of je dikke enkel nadat je hem verzwikt hebt. Of de ontstekingkjes ten gevolge van microscheurtjes na krachttraining.

Maar dat is niet alles.

Ook ongezond eten, luchtvervuiling en stress kunnen voor ontsteking zorgen in je lichaam.

Soms merk je hier (nog) niets van, maar het kan evengoed voor uiteenlopen klachten zorgen. Van buikpijn, tot vermoeidheid en van depressie tot overgewicht.

Dus hoe minder ontsteking in je lichaam, hoe beter.

Met cryotherapie helpt de kou je immuunsysteem om ontstekingsprocessen te remmen.

#4. Strakke huid

In het geval van de huid zorgt de kou ervoor dat je je huid “laat schrikken”.

De plotselinge temperatuurwisseling wordt geregistreerd door je hersenen. Die er vervolgens alles aan doen om een gezonde balans in je huidcellen te bewaren.

Met als gevolg dat er extra bloed, voedingsstoffen en energie wordt aangevoerd. Hiermee reset je je huid als het ware. Waar ouderdoms- of ontstekingsprocessen de doorbloeding in de huid kunnen aantasten, forceert de kou nu een nieuwe stoot energie je huid in.

#5. Vermindert pijn

Als je pijn ervaart ten gevolge van een blessure of operatie kan kou deze verminderen.

3. De kick van kou!

Dit is niet wetenschappelijk bewezen, maar wel wat iedereen die de kou trotseert ervaart. Kou geeft namelijk een kick.

De meeste voordelen van cryotherapie komen namelijk op den duur maar de kick komt direct.

Net zoals je schone tanden na het tandenpoetsen en het gebrek aan gaatjes niet per se merkt, de smaak en frisheid van tandpasta wel.

Zo is dit ook bij cryotherapie.

Je voelt een flinke stoot energie door je lichaam schieten, je bent wakker en alert. Dit is wat je nog meer zal stimuleren om de douche op koud te draaien.

Zoals je eerder las zorgt cryotherapie ervoor dat de doorbloeding in je ledematen wordt verminderd. Dit zorgt er ook voor dat er minder chemicaliën die pijn veroorzaken aanwezig zijn.

4. Heeft cryotherapie nadelen?

Cryotherapie is een hype met alle gevolgen van dien.

Als je kritisch bent komt dan de natuurlijke vraag, klopt dit allemaal wel? Is het echt zo goed?

Wat betreft de eerder beschreven voordelen is er een goede overeenstemming. Maar dit betekent niet dat cryotherapie geen nadelen heeft.

Hier zijn 3 dingen waarmee je rekening moet houden als je de kou induikt:

1. Kou kan net zoals hitte voor brandenwonden zorgen
  2. Als je een natuurlijk afkeer tegen kou hebt kan cryotherapie een onaangename ervaring worden
  3. Als je (erg) ziek bent kan cryotherapie zwaar zijn voor je lichaam

Gelukkig kun je al deze nadelen omzeilen.

Een professioneel cryotherapie centrum is zich bewust van wat er met je huid kan gebeuren en zal daar rekening mee houden. Als je thuis aan de bak gaat met zakken ijs dan is het verstandig om het langzaam op te bouwen.

Dit geldt ook als je (erg) ziek bent. Bespreek daarom ook je cryotherapie plannen met een dokter en bouw het wederom langzaam op.

Tot slot kun je ook een natuurlijke afkeer van kou omzeilen door te accepteren dat cryotherapie niet voor jou is. Mocht je het toch willen proberen om te profiteren van de vele voordelen, neem dan de tijd om het (erg) langzaam op te bouwen.

5. Hoe Start je Koudetherapie?

Er zijn grofweg 2 manieren om met cryotherapie te beginnen:

1. Op je eigen houtje
  2. In een cryotherapie centrum

Het grote voordeel van op je eigen houtje beginnen is dat het weinig tot geen geld kost en dat je het kan doen wanneer je wil.

Als je naar een cryotherapie centrum gaat daarentegen, betaal je wel maar maak je gebruik van professionele apparatuur. Daarnaast heb je ook professionele begeleiding en kan een cryotherapie cabine op een veilige manier je aan zeer lage temperaturen blootstellen.

Als je een cryotherapie cabine induikt doe je dit in je ondergoed en voor korte tijd.

Gedurende 3 minuten word je blootgesteld aan -110 graden.

Doet dit pijn? Nee. Deze cabines zijn namelijk speciaal gemaakt voor de mensenhuid.

Maar thuis gaat het ook. Met iets minder koude temperaturen en niets minder dan je douchekop of de badkuip.

Je kan de douche op koud draaien of je kan je badkuip vullen met ijsblokjes.

Het beste is om met de koude douche te beginnen en deze tijd op te bouwen. Zodoende wen je aan de kou en is het eenvoudiger als je de stap maakt naar de ijsblokjes. Ook hier kun je opbouwen door de verhouding tussen ijs en water te veranderen.

Tot slot kun je ook nog spelen met wat je voor de kou doet. Als je namelijk eerst een warme douche neemt is het eenvoudiger om de kou te trotseren. Als je vorderingen maakt kun je deze weglaten.

6. Belangrijk om te onthouden

Cryotherapie heeft indrukwekkende voordelen. Het:

• Versterkt je immuunsysteem
  • Versnelt herstel
  • Vermindert pijn
  • Verjongt je huid

Voor beginners kan cryotherapie even wennen zijn, maar er is niets wat een langzame opbouw en een goede voorbereiding niet oplossen kan.

Wil je hulp en een leidraad voor je cryotherapie?

De eerdergenoemde Wim Hof heeft een programma wat je helpt om cryotherapie onderdeel te maken van je dagelijks leven. Op deze manier kun je thuis op je eigen tempo je koudteweerstand opbouwen en profiteer je van de expertise van The Iceman himself. Lees er alles over in het boek “Koud kunstje”

reviews

Duidelijk, krachtig, efficiënt boekje! Inspirerende teksten en methode van Wim Hof. Ik pas het toe bij ms en heb meteen verlichting gemerkt en besloot niet aan de medicijnen te gaan. Fijn dat dit boekje bestaat, een zeer aan te raden boekje, voor zowel gezonde als zieke mensen.

Na het lezen van koud kunstje geïnspireerd door Wim Hof Methode (ademhaling, koude training en inzet), begonnen met dagelijks koud douchen. En na nu een dikke maand helemaal gewend aan de koude douche. In het begin doorzetten en blijven ademen. Daarna wordt het een koud kunstje en een verslavende dagelijkse portie energie. Het boek in een woord ‘verfrissend’!